aanmelden | inloggen
  home +ll.

forum +ll.
 gallery +ll.
 meetings +ll.
 clubcard +ll.
 flyers +ll.

brochures +ll.
 handleidingen +ll.
 multimedia +ll.
 overige +ll.

merchandise +ll.
 interieur +ll.
 exterieur +ll.
 onderhoud +ll.

clubs +ll.
 sponsors +ll.
 overige +ll.

forum index | zoeken

Ook berichten toevoegen aan het forum?! Klik hier en meld je gratis aan als forumlid!

... | Motoren | 2.0 HDI te vervangen door een 2.2 HDI[Pagina: 1 van 1]  
MickS
Forumlid
Forumlid

Profiel bekijken Stuur privébericht

BerichtDo 01 Jul 2010 21:45 

Heren,
IK rijdt met veel genoegen een 407 2.0 HDI.
Momenteel staat de auto bij de garage naar aanleiding van een probleem met uitlaatgassen in de 'cockpit'. Na een proefrit door de garage is de motor ermee gestopt en kwam de monteur tot de ontdekking dat het nivo van de motorolie wel erg hoog stond. Er was ondertussen een aanzienlijke hoeveelheid diesel in het carter gekomen en de olie van dien kwaliteit dat het woord 'smering' niet meer van toepassing was. Ik heb zeer waarschijnlijk een lekke verstuiver wat eigenlijk te laat is opgemerkt. Hierdoor is het ook aannemelijk dat het binnenwerk van de motor ook een probleem heeft. Dit is te horen als de motor draait.
Conclusie is vermoedelijk dat de motor vervangen moet worden.
Wellicht is dit dan ook een kans om er iets anders in te leggen. Of dit zomaar kan is nu de vraag. Kun je zomaar een 2.2HDI onder de kap installeren of kom je met allerlei aanpassingen (uitlaat, computer, zwaardere aandrijving, versnellingsbak,etc).

Wie heeft hier ervaring mee of technische kennis om hier iets over te zeggen?

mvg,
Mick

raymon
Forumlid
Forumlid

BerichtDo 01 Jul 2010 21:55 

zou er niet aan beginnen.

kun je eerst naar de rdw de papierwinkel aanpassen.

Die 2.0 kun je ook laten chippen kom je op hetzelfde vermogen ongeveer.

gr

Ernst
Forumlid
Forumlid

BerichtDo 01 Jul 2010 22:23 

Oeps!

Nog een klein geluk dat de motor stopte. Een veel voorkomend verschijnsel is dat de motor gaat lopen op dat diesel/olie mengsel in het blok. En dan kun je de motor niet uitzetten en draait hij meestal door totdat hij volledig stuk gaat. Op youtube staan daar filmpjes van...

Hoe is het toch mogelijk dat een defecte verstuiver zo'n enorme schade kan geven.

Al die foutsensoren in een auto en dan nog gaat het fout... leren ze het dan nooit?

406_407
Forumlid
Forumlid

BerichtVr 02 Jul 2010 08:42 

Voor de zekerheid misschien ook naar het roetfilter kijken?

Als het roetfilter verstopt raakt komt de motor niet meer uit de regeneratie-cyclus. Daardoor wordt telkens de Eolys vloeistof toegevoegd aan de diesel. Dit kan via de zuigerveren ook bij de olie terechtkomen, waardoor het oliepeil te hoog wordt.

Volgens mij staat hiervan ook een voorbeeld op het forum, maar weet ff niet in welk topic.

Rob

stax
Forumlid
Forumlid

BerichtVr 02 Jul 2010 20:38 

Ik heb vaker gehoord dat de versnellingsbak uit de 2.0 HDi eigenlijk al moeite heeft met deze motor, dus als je een 2.2 monteert moet er zeker een grotere versnellingsbak ik. Lijkt me de moiete niet waard...

Super-Cab
Forumlid
Forumlid

BerichtVr 02 Jul 2010 20:59 

406_407 schreef:
Voor de zekerheid misschien ook naar het roetfilter kijken?

Als het roetfilter verstopt raakt komt de motor niet meer uit de regeneratie-cyclus. Daardoor wordt telkens de Eolys vloeistof toegevoegd aan de diesel. Dit kan via de zuigerveren ook bij de olie terechtkomen, waardoor het oliepeil te hoog wordt.

Volgens mij staat hiervan ook een voorbeeld op het forum, maar weet ff niet in welk topic.

Rob

Dit lijkt mij ook een logischere conclusie.
Voordat je met een lekke verstuiver het olie niveau dermate hoog hebt zoals je aangeeft moet dat wel al heel lang het geval zijn geweest.
En heel sterk merkbaar moeten zijn geweest in je verbruik.

Succes ermee

gr Rick

Turbofreak
Forumlid
Forumlid

BerichtZa 03 Jul 2010 11:55 

Ik denk niet dat de versnellingsbak zo'n probleem is.
Maar, sowieso zou ik niet aan zulk een swap beginnen. Aangezien je je er volgens mij veel problemen mee op de hals gaat halen. Beter ben je dan van of er terug een 2.0 in te leggen en die te laten chippen. Of hem wegdoen en een 2.2 kopen.

Reden waarom ik zeg dat de boite volgens mij niet zo'n probleem is, omdat de mijne ook reeds 150.000 km gechipt rondgereden heeft. 2.0 HDi. Origineel 139 pk en 349 Nm. Na tuning 165 pk en 423 Nm. En geen versnellingsbak problemen gehad.

stax
Forumlid
Forumlid

BerichtDi 13 Jul 2010 19:51 

Turbofreak schreef:
Reden waarom ik zeg dat de boite volgens mij niet zo'n probleem is, omdat de mijne ook reeds 150.000 km gechipt rondgereden heeft. 2.0 HDi. Origineel 139 pk en 349 Nm. Na tuning 165 pk en 423 Nm. En geen versnellingsbak problemen gehad.

Hmmm... ik heb (ook op dit forum) andere verhalen gelezen van mensen die na het chippen toch al vrij snel koppelings- en versnellingsbakproblemen kregen, maar ook dat kan exemplarisch zijn. Mag ik vragen waar je hem hebt laten chippen en wat je ervaringen ermee zijn?

Turbofreak
Forumlid
Forumlid

BerichtDi 13 Jul 2010 20:30 

stax schreef:
Turbofreak schreef:

Hmmm... ik heb (ook op dit forum) andere verhalen gelezen van mensen die na het chippen toch al vrij snel koppelings- en versnellingsbakproblemen kregen, maar ook dat kan exemplarisch zijn. Mag ik vragen waar je hem hebt laten chippen en wat je ervaringen ermee zijn?

Mja, ik denk dat de 'oudere' versies misschien een zwakkere koppeling hadden? Mijne is vervangen na 100.000 km, wat toch behoorlijk is denk ik. Verder heb ik geen problemen gehad en de wagen heeft nu 159.000 km gedaan en gaat binnen (einde leasing contract).
Het is gebeurd bij Auto Tune Heinz (in Aalst) indertijd, door Bruno Lermusiau. De ingenieur die daar werkte om de software te schrijven. Bruno werkt ondertussen niet meer bij Heinz maar bij Shiftech (www.shiftech.be) in Louvain-La-Neuve. Dus als ik voor de nieuwe wagen terug wil, ga ik zeker en vast naar Shiftech nu, om hem terug door Bruno te laten doen.
Auto is ook gratis door Bruno bij Shiftech terug standaard gezet nu, omdat hij hem gechipt had.
Qua rijervaringen: niets dan positief. Verwacht niet dat de 407 een raket wordt, maar hij rijdt toch een pak vlotter, soepeler en aangamer. En het lijkt me dat mijn verbruik misschien ook licht gezakt is, of gelijk gebleven. Maar zeker niet gestegen.
Als je wilt, kan ik je in een PM ook wel het GSM nummer van Bruno doorsturen? Je kan hem altijd vrijblijvend bellen. Heb ik ook gedaan voor ik de 407 heb laten doen, omdat ik toen ook net twijfelde over koppeling en versnellingsbak.

Pieter1974
Forumlid
Forumlid

BerichtDi 13 Jul 2010 20:34 

raymon schreef:
zou er niet aan beginnen.

kun je eerst naar de rdw de papierwinkel aanpassen.

Die 2.0 kun je ook laten chippen kom je op hetzelfde vermogen ongeveer.

gr

Het blijft een 4 cilinder dus de RDW/Apk zal geen probleem zijn. Dat is alleen als je het aantal cilinders gaat wijzigen.

BertP
Forumlid
Forumlid

BerichtDi 13 Jul 2010 21:13 

Ben je niet vrij met aanpassingen tot een % vermogenstoename?

Turbofreak
Forumlid
Forumlid

BerichtDi 13 Jul 2010 22:37 

BertP schreef:
Ben je niet vrij met aanpassingen tot een % vermogenstoename?

In België alvast niet Smile. Op zijn minst moet je het doorgeven aan je verzekering. En dan nog blijft het een vorm van belastingsontduiking (inschrijving in België is gebaseerd op het vermogen).

MickS
Forumlid
Forumlid

BerichtDi 27 Jul 2010 21:24 

Ondertussen is de 407 weer op de weg (met een vervangende motor!). Eerste probleem na het inbouwen van de 'nieuwe' motor was de foutmelding van de tankdop. De sensor was defect. Dit schijnt een magneet te zijn die ook iets met de regeneratie-toevoer doet. Het verhaal is nu dat hierdoor teveel van dat goedje in de diesel is gekomen en uiteindelijk verdund langs de zuiger(s) in het carter terecht is gekomen. Daardoor zijn de krukaslagers kapot gegaan en was het vervangen de enige oplossing. Tweede probleem met deze ruilmotor waren de verstuivers. Uiteindelijk is er eentje vervangen. Daarna liep de motor weer. In eerste instantie ook niet netjes want op de snelweg bleef ie de eerste dag steeds kortstondig inhouden. Ondertussen is dit vrijwel nihil maar houdt nog even een slag om de arm.
Al met al ben ik prima geholpen door Ronald Morien uit Friesland. Prima service.

Wat anders dan onze Peugeot-dealer. Die kwam met het verhaal dat "wellicht, misschien, mogelijk, zou kunnen" het leggen en (misschien verkeerd) aansluiten van een kabelboom tbv de trekhaak-stekker een verstoring van de boordcomputer tot gevolg zou kunnen hebben. Want ja, dit hadden we ook niet bij hun gedaan maar bij een banden/trekhaak montagebedrijf bij ons in de buurt die dat zo'n 20 keer in de maand doet en ook nog eens ruim 100 euro goedkoper was......................

Oja, ik ben nog op zoek naar een display voor een 407 bouwjaar 2004. De orginele zijn na verloop van tijd niet meer af te lezen als het warm weer is. Ik zie dus niet zoveel meer. De nieuwere versies hebben dit euvel niet.

Hoor graag!

Bart-Peugeot
Forumlid
Forumlid

BerichtDi 27 Jul 2010 23:25 

MickS schreef:
Wat anders dan onze Peugeot-dealer. Die kwam met het verhaal dat "wellicht, misschien, mogelijk, zou kunnen" het leggen en (misschien verkeerd) aansluiten van een kabelboom tbv de trekhaak-stekker een verstoring van de boordcomputer tot gevolg zou kunnen hebben.

Is geen onzin! Vraag maar aan Axl. Wink

Lion407
Forumlid
Forumlid

BerichtWo 28 Jul 2010 09:34 

Bart-Peugeot schreef:
MickS schreef:
Wat anders dan onze Peugeot-dealer. Die kwam met het verhaal dat "wellicht, misschien, mogelijk, zou kunnen" het leggen en (misschien verkeerd) aansluiten van een kabelboom tbv de trekhaak-stekker een verstoring van de boordcomputer tot gevolg zou kunnen hebben.

Is geen onzin! Vraag maar aan Axl. Wink

Idd!, krijg je erg leuke storinkjes van Laughing

Maar Morien.............
Ken die naam ergens van, autocross.....,
Die is toch van die autosloperij Morien Confused
Jaaaaaaaaaaaaaah, die weten het natuurlijk allemaal veel beter als de dealer Rolling Eyes

printer-friendly view [Pagina: 1 van 1]  

Ook uw banner kan hier staan... Interesse? klik hier