aanmelden | inloggen
  home +ll.

forum +ll.
 gallery +ll.
 meetings +ll.
 clubcard +ll.
 flyers +ll.

brochures +ll.
 handleidingen +ll.
 multimedia +ll.
 overige +ll.

merchandise +ll.
 interieur +ll.
 exterieur +ll.
 onderhoud +ll.

clubs +ll.
 sponsors +ll.
 overige +ll.

forum index | zoeken

Ook berichten toevoegen aan het forum?! Klik hier en meld je gratis aan als forumlid!

... | Problemen, Issues en Oplossingen | kapotte dynamo en krukaspoelie[Pagina: 1 van 1]  
quasimodo
Forumlid
Forumlid

Profiel bekijken Stuur privébericht

BerichtDo 29 Jul 2010 20:43 

Afgelopen weekend door de ADAC naar huis gebracht omdat er een reutelend, dramatisch geluid onder de motorkap vandaan kwam, waarna de stuurbekrachtiging er mee stopte. Na onderzoekje door de ADAC-monteur was al snel duidelijk dat de krukaspoelie was overleden en naar alle waarschijnlijkheid ook de dynamo-poelie. Dat doen ze blijkbaar (?) Bij mijn eerste auto was een poelie nog gewoon een metalen schijf, en die kon niet stuk...... Maar goed, de ADAC wilde het wel repareren voor 1150,- en dan kon ik over 2 dagen weer naar huis. javascript:emoticon('Shocked'). 'Ich brauche kein neues Auto, nur ein Poelie'...... Dus naar huis gebracht met een gesneuvelde Peugeot achterop.

Morgen ga ik dus de krukaspoelie vervangen (165,- incl bout). Ik ben vooral benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben en of iemand nog goede tips heeft.

Daarnaast vertelt de Peugeot-dealer me doodleuk dat voor de dynamopoelie de gehele dynamo moet vervangen. Dit geintje kost 425,- euro (!) en daar heb ik dus niet zoveel zin in. Verder wordt ik een beetje flauw van de lakse reactie van de peugeot dealer, die denkt dat het geld ons allen op de rug groeit. Vorige week zeiden ze dat ik voor een trillende buitenspiegel maar de gehele spiegel moet vervangen. Misschien moet ik bij de volgende gesneuvelde ABS-sensor dan maar m'n hele auto vervangen.....door een Volvo of zo.

Ok, tot zover mijn frustraties.
Weet iemand of deze dynamopoelie ook te vervangen is? Of in ieder geval te koop is? Ergens op deze wereld zal er toch iemand zijn die het kan? Er worden immers ook gereviseerde dynamo;s aangeboden.

Dank voor jullie reactie !

kz
Forumlid
Forumlid

BerichtDo 29 Jul 2010 21:43 

ik had laatst ook hetzelfde probleem krukaspoelie kapot .....verder niks kapot
krukaspoelie vervangen door de peugeot garage en geen problemen meer gehad

BertP
Forumlid
Forumlid

BerichtDo 29 Jul 2010 23:37 

Wellicht dat je beter een gereviseerde dynamo kunt kopen (zelf halen dus (particulier)) bij een revisiebedrijf. Daar zal dan ook wel een nieuwe poelie op zitten mag ik aannemen.

Als je bij de dealer een nieuwe (in 99% van de gevallen is dat ook een gereviseerde) dynamo haalt, ben je vaak 100 euro meer kwijt. Vorig jaar zelf ook gedaan bij mijn andere Peugeot. Het revisiebedrijfje vertelde mij dat de dealer klant is bij hun, maar aan mij 100 euro extra rekenen.

quasimodo
Forumlid
Forumlid

BerichtZa 31 Jul 2010 19:31 

Dat is inderdaad de beste optie. Het scheelt echt schandalig veel. Een revisie-dynamo kost zo'n 200,- en de Peugeot-dealer vraag 425,- euro (!)
Het voelt overigens nog steeds niet helemaal goed om een dynamo te vervangen die het nog prima doet, omdat 'alleen maar' de poelie stuk is. (Dan kan ik ook een nieuwe auto kopen, daar zit ook een nieuwe dynamo in)

Kent iemand toevallig een revisiebedrijf in de buurt van Arnhem waar ze een poelie zouden kunnen vervangen? Of is er iemand die me kan uitleggen waarom een poelie niet te vervangen is?

Dank !

Ernst
Forumlid
Forumlid

BerichtZa 31 Jul 2010 20:28 

Op servicebox is te zien dat de poelie met een bout op de dynamo vast zit. Ik denk ook niet dat dat jouw probleem is maar het lager tussen het dynamohuis en de dynamorotor. Dat is ook een los lager maar daarvoor moet dus wel de dynamo uit elkaar.

quasimodo
Forumlid
Forumlid

BerichtZo 01 Aug 2010 12:05 

Inderdaad. Het lijkt erop dat ie gewoon met een bout vast zit. Dan moet ie er ook af kunnen, lijkt me. Ik lees op Internet dat er een speciaal gereedschap nodig is voor het monteren van een nieuwe poelie. Ik zal morgen eens wat revisiebedrijven bellen.

De reden dat ik denk dat het aan de poelie ligt, is omdat de meneer van de ADAC me dat vertelde. Hij vertelde dat de poelie te gemakkelijk vrijloopt. Ik weet ook niet zo goed hoe je kunt controleren of de poelie nog goed is. Is er iemand die dat weet misschien?

Laat hier wel even weten wat er uit is gekomen.

quasimodo
Forumlid
Forumlid

BerichtMa 02 Aug 2010 22:45 

Nou, resumerend en 'ter leeringh ende vermaeck' mijn lessen die ik de afgelopen week heb geleerd over dynamo- en krukaspoelies;

1) Als de ADAC aanbiedt je auto te repareren, niet doen. Ze vervangen zoveel mogelijk onderdelen. In mijn geval wilden ze de krukaspoelie, dynamopoelie, multiriem en rollen vervangen. Kosten 1124,- duitse euro's.

2) Als je wil weten of je dynamopoelie echt stuk is, controleer je of de vrijloop nog werkt. Bij snel de poelie één kant op draaien, draait de dynamo (binnenin) niet mee. De andere kant op draait de dynamo wel mee. In mijn geval was de dynamopoelie niet stuk, in tegenstelling tot wat de ADAC me op de mouw probeerde te spelden.
Als je dynamopoelie nu wel stuk is en je belt daarvoor de PD, zullen ze je vertellen dat je de gehele dynamo moet vervangen, omdat de poelie niet te vervangen is. Een dynamo kost bij de PD 425,- (zonder inbouw natuurlijk). Een revisiedynamo (met nieuwe poelie) koste echter 200,-, maar dan niet bij de PD. Navraag bij een dynamo-revisiebedrijf leert echter dat de poelie prima te vervangen is. Kosten 50,- (!) en je kunt erop wachten.

3) De krukaspoelie is inderdaad na een tijd (in mijn geval) totaal versleten en moet worden vervangen. Een splinternieuwe poelie kost bij de peugeotdealer 165,- incl. een nieuwe bout. Voor het vervangen van deze poelie vraagt de PD 280,-, dus 115,- voor de arbeid. Ik heb bij het verhuurbedrijf een electrische slagschroefmachine gehuurd (14,-) en heb in nog geen 10 minuten de poelie vervangen. Binnenspatscherm eraf (4 schroeven en 2 spreidpluggen), poelie losdraaien met bovengen. gereedschap, nieuwe poelie er weer op en de Multiriem er weer op. Zet hiervoor een flinke schroevedraaier op de krukaspoelie en ontspan de spanrol.

Resumerend:
- Als ik de reparatie door de ADAC had laten doen, was ik 1124,- euro kwijt geweest.
- Als ik een dynamo bij de PD had gekocht, was ik in totaal 425,- + 165,- + 14,- kwijt geweest.
- Ik heb het nu zelf gedaan voor 165,-+14,- = 179,-, dus 945,- bespaart in een paar dagen.

bedankt voor alle adviezen en ik hoop dat iemand hier iets aan heeft.

PS De PD is de PeugeotDealer

BertP
Forumlid
Forumlid

BerichtMa 02 Aug 2010 23:24 

Goed om te weten. Bedankt voor de uitleg.

beans
Forumlid
Forumlid

BerichtZo 15 Aug 2010 10:26 

Wat een mooi verhaal, je inspanningen zijn de moeite waard! Een vraag, hoe weet je dat je bij de montage weer de juiste spanning op de multiriem hebt of is hier een indicator voor aangebracht?

BertP
Forumlid
Forumlid

BerichtZo 15 Aug 2010 11:14 

Meestal moet je deze toch nog 1 cm in kunnen duwen?

quasimodo
Forumlid
Forumlid

BerichtMa 16 Aug 2010 17:02 

Het is inderdaad ongeveer zo afstellen dat je hem nog 1 cm kunt induwen. Ik heb echter niet de spanrol losgedraaid, dus ik hoefde hem niet opnieuw af te stellen. Ik heb met een grote schroevedraaier de spanrol teruggeduwd (dus tegen de veer in) en toen de riem gemonteerd. Dit is, zoals gezegd, prima zelf te doen.

printer-friendly view [Pagina: 1 van 1]  

Ook uw banner kan hier staan... Interesse? klik hier