|
woodbeez Forumlid

Berichten 44 Lid sinds 09 Feb 2006 Locatie Amersfoort

| |
Za 10 Feb 2007 22:06 |
|
|
Met het koude weer van de laatste weken heb ik op wisselende momenten last van het volgende fenomeen:
als ik scherp linksaf stuur (bijvoorbeeld op een rotonde) lijkt het linkervoorwiel halverwege het indraaien tegen te werken. Het voelt alsof de desbetreffende band 'tegenwerkt' of alsof de stuurbekrachtiging er heel even de brui aan geeft.
Het gekke is dat dit zich niet constant voordat, dat het lijkt te verergeren met koud weer en dat het alleen optreedt bij linksom sturen. Herkent iemand dit verschijnsel?
Groet'n,
Woodbeez
|
|
| |
|
|
Wibe Forumlid

Berichten 47 Lid sinds 29 Jan 2005

| |
Zo 11 Feb 2007 01:06 |
|
|
Exact hetzelfde gehad.
Bij mij was het de stuurbekrachtiging die af en toe haperde bij bochten naar links. Tijdelijke oplossing is de stuurbekrachtigingsvloeistof bij vullen tot ruim boven maximum. Dan verdwijnt het voor een bepaalde periode.
Toen het bijvullen te regelmatig moest gebeuren is uiteindelijk de stuurbekrachtingspomp vervangen en daarmee is het definitief opgelost.
|
|
| |
|
|
meenjedatnou Forumlid

Berichten 38 Lid sinds 10 Feb 2005 Locatie Oss

| |
Zo 11 Feb 2007 11:08 |
|
|
Bij mij komt dit ook "regelmatig" voor!
Klein beetje olie erbij, en voila!

|
|
| |
|
|
woodbeez Forumlid

| |
Ma 19 Feb 2007 22:53 |
|
|
Bedankt voor de tips. Een beetje olie doet inderdaad wonderen, het stuurt weer als vanouds!
Nu de komende tijd in de gaten houden of het zware sturen weer terugkomt.
Groeten,
Woodbeez
|
|
| |
|
|
nielsteekens Forumlid

Berichten 11 Lid sinds 21 Mrt 2005

| |
Ma 26 Mrt 2007 17:43 |
|
|
Exact hetzelfde gehad. Eenmaal is de olie bijgevuld en werkte het weer een paar weken. Nu staat ie al een maand bij de dealer omdat de stuurpomp toch vervangen moet worden (en niet op voorraad is)...
Dit wordt de derde stuurpomp ;-(
|
|
| |
|
|
Keramiekland Forumlid

Berichten 56 Lid sinds 02 Aug 2005 Locatie Landgraaf

| |
Wo 14 Jan 2009 21:49 |
|
|
Bij mij is afgelopen september de pomp vervangen, na veel gedoe met de garage, want ze voelden zelf niets met rijden. Hij deed het inderdaad niet altijd.
Maar nu begint hij weer met zwaar sturen naar links. Dus weer terug naar de garage.
Ze vertelden mij achteraf dat er inderdaad meer olie in moest dan aangegeven en dat dit bij een beetje onder het niveau weer terug keerd.
Gelukkig heb ik een lease auto.
|
|
| |
|
|
Hercules Forumlid

Berichten 21 Lid sinds 15 Aug 2006 Locatie St Oedenrode

| |
Vr 16 Jan 2009 22:30 |
|
|
bedank voor de informatie. Vandaag was ik ook naar de garage geweest met de zelfde verschijnselen. Daar wisten ze me niets te vertellen. Nu kan ik de garage wat vertellen.
|
|
| |
|
|
fgrooten Forumlid

Berichten 253 Lid sinds 23 Feb 2005 Locatie Oosterhout

| |
Ma 19 Jan 2009 09:58 |
|
|
Wat voor olie moet er eigenlijk in en kan ik dit zelf doen?
Heb ook het probleem namelijk.
thanx!
|
|
| |
|
|
BertP Forumlid

Berichten 1267 Lid sinds 05 Jun 2007 Locatie Rotterdam

| |
Ma 19 Jan 2009 16:15 |
|
|
Volgens mij werkt je stuursysteem prima met ATF olie (Automatic Transmission Fluid).
|
|
| |
|
|
206GTI Forumlid

Berichten 138 Lid sinds 17 Feb 2006

| |
Zo 25 Jan 2009 12:01 |
|
|
| BertP schreef: |
| Volgens mij werkt je stuursysteem prima met ATF olie (Automatic Transmission Fluid). |
Nee niet doen. Haal bij de dealer een fles olie die daar af fabriek ook inzit. Anders ga je twee oliesoorten door elkaar gebruiken en gaat het alleen maar vaker mis. Uit mijn hoofd is het onderdeel nummer 9730.A5
|
|
| |
|
|
BertP Forumlid

Berichten 1267 Lid sinds 05 Jun 2007 Locatie Rotterdam

| |
Zo 25 Jan 2009 12:59 |
|
|
Ik ben wel eens met een kennis naar de Chrysler dealer gereden omdat de stuurpomp van de Voyager wat herrie maakte. Bleek dat de stuurhuis lekte met als gevolg een te laag stuurbekrachtigingsoliepeil (3 x woordwaarde) en tegen elkaar aan tikkende tanden in de tandwielpomp. De monteur vulde het tankje gewoon bij met ATF olie, zodat het systeem weer werkte tot de nieuwe binnen was.
|
|
| |
|
|
Super-Cab Forumlid

Berichten 1111 Lid sinds 09 Feb 2005 Locatie Nieuw Vennep

| |
Zo 25 Jan 2009 15:03 |
|
|
| BertP schreef: |
| Ik ben wel eens met een kennis naar de Chrysler dealer gereden omdat de stuurpomp van de Voyager wat herrie maakte. Bleek dat de stuurhuis lekte met als gevolg een te laag stuurbekrachtigingsoliepeil (3 x woordwaarde) en tegen elkaar aan tikkende tanden in de tandwielpomp. De monteur vulde het tankje gewoon bij met ATF olie, zodat het systeem weer werkte tot de nieuwe binnen was. |
die stuurpomp/huis was toch al stuk
keerringen en ander afdichtingen zijn gevoelig voor alles wat niet standaard af-fabriek erin wordt gemikt.
gr Rick
|
|
| |
|
|
fgrooten Forumlid

Berichten 253 Lid sinds 23 Feb 2005 Locatie Oosterhout

| |
Zo 25 Jan 2009 19:23 |
|
|
Nah, had het bericht dat er geen ATF is moest te laat gelezen.
Anyway, vandeweek dus toch bijgevuld met ATF en zowaar, sturen als een vogeltje!
Niks meer zwaar, geen trillingen meer te voelen bij het sturen.....
|
|
| |
|
|
woodbeez Forumlid

| |
Do 29 Jan 2009 17:15 |
|
|
Als topicstarter weet ik inmiddels ook weer wat meer. Uiteindelijk is ruim een jaar geleden de stuurbekrachtigingspomp vervangen, en een klein jaartje is het goed gegaan. Het probleem is inmiddels weer teruggekeerd, maar volgens de dealer had men inmiddels ontdekt dat er bij diverse 407's iets anders aan de hand was: lucht in de stuurbekrachtiging.
Ze geven aan dat de symptomen zijn (los van het vervelende stuurgedrag): het vloeistofniveau dat veel te laag is en een vettige vuldop en buitenkant van het reservoir (dus niet de pomp zelf). Bij mij was dat inderdaad het geval en het verhaal is dat er door de lucht geleidelijk aan vloeistof naar buiten wordt gedrukt via de vuldop.
Ze hebben het volgende gedaan (en geven daarbij aan dat ze al minstens 10 407's op deze wijze hebben 'geholpen'): de auto op de brug aan de voorzijde een stukje optakelen, dan het systeem ontluchten en daarna opnieuw vullen met vloeistof.
Hij stuurt nu weer als vanouds maar ik ben benieuwd of het euvel nu echt definitief uit de wereld is.
|
|
| |
|
|
ECA407 Forumlid

Berichten 5 Lid sinds 23 Dec 2008 Locatie Heeswijk-Dinther

| |
Za 31 Jan 2009 16:47 |
|
|
Mijn stuur trilt ook een beetje alleen als ik naar links stuur.
misschien ook maar even ontluchten...
hij stuurt overigens gewoon goed en licht.
|
|
| |
|
|
|